مطابق داده‌های هواشناسی در شنبه و یکشنبه پیش رو یعنی ۶ و ۷ مرداد دمای کشور در مناطقی به ۵۰ درجه رسیده و رکورد نیم قرن اخیر خود را می‌شکند و سطح تابش اشعه فرابنفش نیز به محدوده ناهنجار وارد خواهد شد.

دمای ۵۰ درجه؛ اعلام شرایط بحرانی اقلیمی توسط دولت

وقتی پنجره ماشین را پایین می‌کشی، انگار باد سشوار به سرت می‌خورد، «در عمر ۵۰ ساله‌ام چنین گرمایی ندیده‌ام». این سخنان راننده تاکسی خطی‌ در حوالی میدان فردوسی تهران بود.

کارشناس اقلیمی مهدی عباس‌نژاد از ظهور یک گرمای بی‌سابقه در سراسر کشور خبر داد و گفت احتمال دارد برخی از شهرهای کشور از جمله پایتخت در روزهای شنبه و یک‌شنبه پیش‌روی رکورد نیم قرن اخیر خود را بشکنند.

اشعه فرابنفش که نخستین عامل ابتلا به سرطان پوست است، بر اساس داده‌های جهانی هواشناسی در روز شنبه و یکشنبه پیش‌رو به حد ناهنجار خواهد رسید.

در حالیکه دمای تهران در ابتدای هفته آینده به ۴۵ درجه خواهد رسید، هفته گذشته قدیمی‌ترین شهر یونان آکروپولیس که منبع مهم تامین درآمد این کشور از گردشگری است، به دلیل دمای بالاتر از ۴۰ درجه با هدف حفظ سلامتی مردم تعطیل شد.

براساس داده‌های اولیه مرکز نظارت بر اقلیم اروپا، دمای جهانی دمای کره زمین به بالاترین سطح ثبت شده در تاریخ رسیده است. نتایج گزارش تغییر اقلیم کوپرنیک نشان می‌دهد که میانگین دمای سیاره رکورد سال قبل را هم شکسته است.

استمرار فعالیت در شرایط با گرمای زیاد برای بدن انسان خطراتی از جمله تپش قلب، افزایش ابتلا به سرطان و گرمازدگی شدید را به همراه دارد.

کارشناس هواشناسی، مجید رفیعی خواستار اعلام شرایط بحرانی اقلیمی توسط دولت است و می‌‎گوید که دولت باید با سلسله اقداماتی در شرایط حاد آب و هوایی نسبت به حفاظت از مردم اقدام کند، زیرا خارج شدن انسان در این شرایط یعنی وارد شدن به سلسله خطراتی که سلامتی را تهدید می‌کند.

در مقابل، کارشناس عباس‌نژاد به خلا قوانین متناسب با تغییر اقلیم اشاره کرده و معتقد است که ما نیاز به یک قانون متناسب با شرایط آب و هوایی جدید داریم اما تا تصویب آن باید از ابزارهایی مثل تعطیلی فعالیت‌های اداری برای حفاظت از مردم اقدام کرد.

مطابق آیین‌نامه استانداری‌های کشور رسیدن به سطح خاصی از دمای هوا نیازمند تصمیم‌گیری برای حفظ سلامت مردم است. این تصمیمات با تعطیلی فعالیت اداری، تعطیلی تمام فعالیت‌ها و تشویق مردم به ماندن در خانه سطح‌بندی می‌‎شود.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.